Paper cut artist Lv Shengzhong
切り紙アーティスト・呂勝中氏
As one of the representative paper cut artist in China, Lv Shengzhong was born in Shandong province, in 1984 he passed the postgraduate entrance examination of Central Academy of Fine Arts, studied folk art. After that, he inspected into villages in Shanxi province, followed folk artists to study paper cut art, he perceived that this folk art is popular and rooted in local folk-custom, its simple images permeate extensive and profound Chinese culture root. Scissor creates new space in plane, reflecting people’s feeling and creation mood towards real world. Lv graduated in 1987 and had been working in school, now he is professor. He founded new subject “experimental art” in Central Academy of Fine Arts, opening up folk paper sculpting classes, let students study folk art in practice.
中国を代表する切り紙のアーティスト呂勝中は、中国山東省に生まれ、1984年から中央美術学院大学院にて民芸を学んだ。その後、陝西省の農村で実地調査しながら民間の職人たちから切り紙についての知識を得た。民間で最も普及、流行し、郷土民俗の中に深く根付く民芸こそ、その素朴な形に奥深い中国文化の原点があると悟った。はさみで平面に新しい空間を創造し、人々は現実世界の捉え方や心境を反映させる。1987年に卒業後中央美術学院で教鞭をとり、新しい学科“実験芸術”を創立し、民芸切り紙の造形コースを開設した。現在も教授として、学生たちに実践的民芸を教えている。
As one of the representative artist in China “’85 New Wave”, he uses “little red man” as the basic expression symbol of paper cut, according to art exhibition, he pushed the powerful vigor of Chinese traditional art to world. His main exhibitions are “The New Emerging From the Old”, “Calling the Soul: Paper-cut Exhibition”, “Lv Shengzhong: Papercut Art Show”, ’85 New Wave- The Birth of Chinese Contemporary Art, 1989 China Avant-Garde Art Show, 1992 Know Each Other—Cassel International Art Exhibition, the Forth Asian Art Show, Fukuoka, Japan, 1995 Kwangju Biennale: Beyond the Border, 2002 Guangzhou Triennial, Guangzhou, Synthi-Scapes: Chinese Pavilion of the 50th Venice Biennale, etc. Besides teaching and creation,he also wrote books to propagate Chinese folk art.
中国“85年代美術新潮”の代表的なアーティストの一人として、呂は切り紙“赤い小人”をアイコンとした芸術展を通じ、中国伝統美術の力強さを世界に知らしめた。主な展覧会は、“推陳出新”、“切り紙招魂展”、“呂勝中切り紙芸術展”をはじめ、2007年’85新潮:中国第1回当代芸術運動、1989年中国現代芸術展、1992年“相互認識”―カッセル国際美術展、1994年福岡第4回アジア美術展、1995年第1回光州国際芸術ビエンナーレ、2002年“再読”―広州トリエンナーレ、2003年ヴェネツィアビエンナーレ中国館“造境”などに出展。
He considers that “for China, last century was the start of society nature, was the so called origin of new culture, it was the beginning of modernization. What we had been trying to solve in more than one hundred years, it was the problems of last century, we experienced rough period, paid huge cost, but what we want wasn’t the result of today. So to speak, the new century in practical significance has not started yet.”
彼は「中国にとって20世紀は、社会の性質転換の起動であり、新しい文化の発祥であり、現代化のはじまり。100年来、私たちが解決しようとした問題は全て前世紀の問題で、その間に大きな挫折を経験し、多くの犠牲を払ってきたが、得られた結果は決して望ましいものではない。本当の意味での新世紀はまだ始まっていない。」と語っている。