Hiroto Yoshizoe
The artwork of YET (doing both)
吉添裕人―二律双生のアートワーク
Hiroto Yoshizoe, designer, received the grand prix at LEXUS DESIGN AWARD 2017 for his work “PIXEL”. It is a simple structure with mountain shape which can be used as construction material like a partition or a wall by being freely piled to divide the space. Furthermore, PIXEL reflects and transforms the information of light and shadow from one side in its structure, and output it as another digital visual. The theme of the award was “YET (doing both)” which means that creators should not compromise but harmonize conflicting ideas to aim higher, and produce new value and impression.
Yoshizoe considers that one of themes of his design is how to cross over two elements; people and goods, one territory and another territory. He says, “Two contrasting elements are also two connecting elements which are pulling against each other. There are some new hints little different from the world we usually see, in the works emphasized the part which we do not consciously feel in daily life like light and shadow.”
He also received a prize at LEXUS DESIGN AWARD 2016 under the theme of “Anticipation”, for his work “PLANTS-SKIN” whose concept was a conversation between humans and plants. A planter of the work has a special pigment inside that lose color when the water runs out. It is colored again once water is added. The work visualizes the silent voice of plants which humans cannot listen.
After graduating from the Department of Scenography, Display and Fashion Design at Musashino Art University, he has worked on the planning, concept making and artwork for urban development and commercial space. Yoshizoe designs the relationship between humans and society in his works, with something like the sign and shadow felt unconsciously as material. His works make people think of the way of new communication which they have never seen before.
デザイナー吉添裕人は、「LEXUS DESIGN AWARD 2017」に出品した「PIXEL」でグランプリを受賞。「PIXEL」は山型のシンプルな構造体で、自在に積み重ねて空間を区切り、パーテーョンや壁面などの建築資材として活用できる。更に、一方から映し込まれた光や影の情報を構造体の中で反射させて変換し、別のデジタル的なビジュアルとしてアウトプットする。アワードのテーマは「YET」(二律双生=相反するものを互いに妥協させるのではなく、調和させることで更なる高みを目指し、新しい価値や感動を生み出す)。吉添は、人とモノ、領域と領域、二つの要素をどのように跨いで行くかを自らのデザインテーマの一つとして捉えている。「相反している要素は互いに引き合う要素でもある。光と影のように、日常であえて意識的に感じることもない部分を強調して魅せる作品に、人々が普段見ている世界とは少し違う、何かしらの新しいヒントがあるように感じる」という。
彼は「予見」をテーマにした2016年の同アワードでも、人と植物の対話がコンセプトの「PLANTS-SKIN」で入賞している。プランターには、乾燥すると色が消える特殊な色素が施されており、水を与えると再び発色する。人には聞こえない植物からの静かな声を可視化した。
2009年に武蔵野美術大学空間演出デザイン学科を卒業した後は、都市開発や商空間などのプランニングやコンセプトメイク、アートワークに携わってきた。無意識に感じとる陰影や気配のような「何か」を素材として、人と社会の関係性をデザインする吉添の作品には、人がまだ出会ったことのない新しいコミュニケーションの在り方を考えさせられる。